Dobrovolnictví nabízí určitý nový potenciál, který ještě není zcela využit.
Proč vlastně chceme zapojovat dobrovolníky do svých aktivit?
-
- mohou být pro nás úsporou času, zvláště pokud si je dobře vybereme a připravíme na dobrovolnou činnost,
- budou u nás pracovat ochotně, samostatně, bez finanční odměny,
- budou pracovat na místech, pro které nemáme placené pracovníky,
- přinesou nové nápady a kreativní postupy do našich projektů,
- pomohou nám se získáváním finančních prostředků (fundraising, ale i účinný argument v projektech a žádostech o grant – dobrovolnická práce jako vlastní zdroj finančních prostředků NO)
- jsou silně motivovaní a pomohou motivovat i další členy našeho týmu,
- pomohou rozšířit náš projekt i do míst, kam bychom bez nich nedosáhli,
- hledáme několik placených pracovníků do naší organizace a mezi dobrovolníky si určitě vybereme ty pravé, protože je poznáme v práci.
Zároveň si musíme uvědomit, že
-
- dobrovolník by neměl dělat práci, do které se nikomu nechce, a neměl by suplovat práci profesionálních zaměstnanců,
- dobrovolnictví není amatérismus (jestliže věnujeme čas tomu, že dobrovolníka řádně zaškolíme a připravíme na práci v organizaci, a jestliže se mu věnujeme i během praxe, vyhneme se případným problémům a konfliktům a získáme pro dobrovolnou práci v organizaci fundovaného člověka).
- dobrovolník netvoří peníze, ale podstatnou měrou zvyšuje hodnotu organizace.
Před vstupem dobrovolníka do organizace
Všichni v organizaci (samozřejmě i dobrovolník sám) musí mít především jasnou a konkrétní představu o tom
-
- jaká bude přesně činnost dobrovolníků,
- jak dlouho bude trvat,
- komu se budou dobrovolníci ze své práce zodpovídat,
- kde bude jejich pracovní místo,
- jak budou oceněni (není tím myšlena finanční odměna).
V čem vám může být Adorea – dobrovolnické centrum Vsetín, z.s. prospěšné?
-
- zprostředkování kontaktu s dobrovolníky,
- zajištění přípravy na vstupu do organizace, supervize a evaluace,
- poskytování materiálů o dobrovolnictví,
- poskytování informací a materiálů o legislativním zakotvení dobrovolnictví,
- propagace dobrovolnictví prostřednictvím médií a přednášek pro veřejnost,
- komunikace s médii na téma dobrovolnictví,
- informování médií o dobrovolnických akcích,
- pořádání vzdělávacích seminářů,
- pomoc při zpracování metodiky pro práci s dobrovolníky v organizaci.